Reguleringen av Bybanen i tunnel godt i gang

Kvartalsrapport viser at arbeidet med å regulere Bybanen fra Kaigaten til Sandviken er i rute, og at arbeidet med å prosjektere resten av traseen til Åsane er startet opp.

Den 2. oktober 2024 vedtok bystyret og fylkestinget en kompromissløsning om å starte reguleringsarbeid for Bybanen i tunnel og en ny sykkelrute på strekningen Kaigaten–Sandviken. De andre vedtatte reguleringsplanene for bybane til Åsane er uendret.

Dette gjør det mulig å starte prosjektering og grunnerverv, samtidig som planleggingen av banen fra Kaigaten til Sandviken i tunnel bak Bryggen pågår.

Så langt er arbeidet i rute til å vedta reguleringsplanen 1. kvartal 2027.

– Jeg er svært glad for at realiseringen av Bybane til Åsane er godt i gang! Jeg er overbevist om at løsningen vi nå jobber med er den beste for hele byen, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.

 

Åpent møte om Bybanen i lokalene til Plan- og bygningsetaten i januar 2025. Foto: Maja Vedå.

Dette er status

  • Oppstart av planarbeidene ble varslet 1. februar i år. Ved merknadsfristens utløp 3. mars var det kommet inn cirka 60 merknader fordelt på cirka 35 merknader til bybanetraseen og 25 merknader til sykkelplanen. Det har ikke kommet innsigelser.
  • Plan- og bygningsetaten har holdt to informasjonsmøter med til sammen 130 deltakere. I tillegg har det vært holdt møter med foreninger og råd med flere.  
  • Byutviklingsbyråden har hatt møte med Bryggens venner. 
    – Vi er alle enige om at traseen i tunnel er den beste for byen, sier byråd for Byutvikling, Christine Kahrs.
  • Det arbeides for å fremskynde prosessen med forlenget Fløyfjellstunnel, og Statens vegvesen arbeider med å optimalisere rampene til Fløyfjellstunnelen. Dette vil kunne korte ned den samlede byggetiden.
  • Dersom man klarer å forsere Fløyfjellstunnelen, kan ny bane åpne i 2036.
  • Staten er tydelig på at de vil stå ved sitt løfte om 70 prosent finansiering av prosjektet.

    – Vi er veldig fornøyde med at både fylket og staten stiller seg bak å bruke lokale midler frem til den statlige finansieringen er på plass, sier Kahrs.

 

Møtte Bryggens venner: Fra v. Ståle Eeg Nilsen, Janicke Runshaug Foss, byråd Christine Kahrs, Tore Smidt og Frode Arnesen. Foto: Hans Martin Moxnes

 

Tekst: Bergen kommune. Foto øverst i sak: Marius Solberg Anfinsen

Last ned og les rapport 1. kvartal Bybanen fra Kaigaten til Sandviken her