Foto: Karoline Rage Foto: Karoline Rage

7 av 10 er positive til Miljøløftet

Flesteparten av de som ble spurt i en holdningsundersøkelse, har positive holdninger til Miljøløftet.

I en ny spørreundersøkelse som Opinion har utført for Miljøløftet, kommer det frem at 63 prosent kjenner til Miljøløftet. Blant disse er flesteparten positive – hele 71 prosent har en ganske eller svært positiv holdning til Miljøløftet.

Det er imidlertid litt forskjell mellom folk i de ulike avtalekommunene. Folk i Bergen er mest positive, der det er 75 prosent som er ganske eller svært positive. Den største økningen i positive holdninger var på Askøy, som har økt med 12 prosentpoeng siden 2023 og nå oppgir 70 prosent at de er positive til Miljøløftet.

Ikke alle har hørt om Miljøløftet

Selv om holdningen blant de som har hørt om Miljøløftet stort sett er positive, er det ikke alle som kjenner til Miljøløftet. 37 prosent av de spurte har ikke hørt om Miljøløftet, ett prosentpoeng mer enn året før.

Spørreundersøkelsen er en årlig undersøkelse som stiller innbyggere i avtalekommunene Askøy, Bjørnafjorden, Alver, Bergen og Øygarden spørsmål om kjennskap og holdninger til Miljøløftet og flere relaterte temaer. Undersøkelsen har blitt utført siden 2018 i Bergen, og siden 2021 for hele avtaleområdet.

Hele rapporten kan leses nederst i artikkelen.

Reisevaner

Undersøkelsen spør også om hvilke transportmidler folk bruker til og fra jobb. Bil er helt klart det mest populære transportmiddelet i avtaleområdet, men kollektivbruk er også utbredt. Omtrent halvparten oppgir at de bruker bilen til arbeid i løpet av en vanlig uke, mens 37 prosent bruker kollektivtransport.

Færre velger å gå, eller tar sykkelen eller elsykkelen fatt til jobb, med henholdsvis 15 prosent, 8 prosent og 5 prosent.

Bilbruken er aller mest utbredt i omegnskommunene, der om lag to tredjedeler kjører til jobb. I Bergen er det nesten like vanlig å ta buss eller bybane som det er å kjøre. Andelen som sykler eller går til fots er også større i Bergen enn i de fire andre kommunene.

Dårlig vær og lange avstander

Selv om andelen som sykler til jobb ikke er stor, virker det som at de som allerede sykler kan tenke seg å sykle oftere. 40 prosent av syklistene svarer at det er svært sannsynlig at de vil begynne å sykle oftere enn de gjør i dag, mens 21 prosent svarer at det er ganske sannsynlig.

Men mange holdes tilbake av været. Dårlig vær er nemlig den vanligste enkeltårsaken til at folk som sykler av og til, ikke vil gjøre det oftere.

Blant bilistene og folk som tar kollektivtransport eller går til arbeid, er ikke lysten til å sykle like stor. Der er det bare 12 prosent som kan tenke seg å begynne å sykle. For disse er det ikke været som er det største hinderet, men heller at det er for langt å sykle til jobb. Dårlig tilrettelagt vei, vanskeligheter med å kombinere sykling med andre gjøremål og at man ikke har sykkel er andre vanlige årsaker til at folk ikke sykler.

Grafen viser de vanligste grunnene til at folk lar sykkelen stå, enten de sykler av og til eller ikke ikke i det hele tatt.
Grafen viser de vanligste grunnene til at folk lar sykkelen stå, enten de sykler av og til eller ikke ikke i det hele tatt.

Positive trender

I tillegg til holdninger til Miljøløftet, har folk også blitt spurt om sine holdninger til blant annet bybanen, bompenger og kollektivfelt. Det har vært en økende positiv trend fra undersøkelsen begynte og til i dag.

Andelen som er positive til bompenger er nå 48 prosent, mot 34 prosent i 2021. Folk i Bergen er betydelig mer positive enn i de fire andre kommunene med 52 prosent, mens neste på listen er Askøy med 38 prosent som er positive til bompenger. Mens det fortsatt er veldig delte syn om bompenger, er det er ingen tvil om at folk er glad i bybanen. Hele 79 prosent av de spurte er positive, mer enn noen gang tidligere.

Det har vært en liten nedgang fra i fjor i andelen som er positive til at kjørefelt omdisponeres til kollektivfelt på innfartsårer til Bergen, men det er likevel flere positive i dag enn det var i 2021.

Hele rapporten kan du lese her.

Foto: Karoline Rage