Trødde i gang vintersykkeldagen
11. februar var det 10-årsjubileum for den internasjonale vintersykkeldagen. «Winter Bike To Work Day» startet opp i Canada i 2012 for å inspirere flere til å sykle på vinteren, og arrangeres nå over hele verden.
Miljøløftet markerte vintersykkeldagen med å samle tre representanter for organisasjoner med et stort hjerte for sykkelen: Trudi Aaltvedt i Bedriftsidretten Vestland, Eivind Kvamm-Lichtenfeld i syklistforeningen og Aina Haugstad, leder i sekretariatet for Miljøløftet.
De tre er skjønt enige om at sykkelen også hører vintersesongen til.
– Det er mange som setter sykkelen vekk når kulden kommer, men vi må prøve å oppfordre til å bruke den hele året, mener Trudi.
– Jeg har selv erfaring med vinterdager som har startet noe «tungt», men der sykkelturen til jobb virkelig endret hele opplevelsen av både morgenen og arbeidsdagen, med bevegelse, endorfiner og etter hvert et smil om munnen. Og med vissheten om at jeg gjorde noe godt for både kroppen min og miljøet i byen min, forteller hun.
Cruiser forbi bilkøen
Ifølge Trudi er det en del positive effekter som følger med det å sykle til jobben.
– Det åpenbare er kanskje det helsefremmende aspektet, at man bruker kroppen og kan starte dagen med en real «god-følelse». I tillegg vil en aktiv reisemåte redusere trafikken inn mot byer og bidra til renere luft og mindre forurensning. Med dette kan det også komme samfunnsmessige fordeler: Færre kjøretøy på veien, potensielt mindre køer, og mer effektive dager for de som faktisk må benytte bil eller kollektiv transport til og fra jobb, sier hun.
Og legger til:
– Det er lite som slår en fin morgentur på sykkel, der man «cruiser forbi» bilkøen.
Sykle til jobben-aksjonen
Vintersykkeldagen kan også ses som en førpremiere på Sykle til jobben-aksjonen, som er Norges største og eldste aktivitetskampanje. Selv om aksjonen ikke starter før etter påske, er påmeldingen åpnet.
– Målet vårt er å få flest mulig i aktivitet, og det får vi til ved å arrangere en sosial, morsom og inkluderende lavterskel-konkurranse. I 2021 hadde Sykle til jobben mer enn 40.000 deltakere nasjonalt, og vi er spent på å se hvor mange som blir med på en aktiv vår i 2022, sier Trudi.
Gir energi
Aina Haugstad er ny leder i Miljøløftets sekretariat. Hun hadde sin første sesong som vintersyklist i fjor, og har bare gode erfaringer.
– Spesielt om vinteren synes jeg det kan være vanskelig å være ute så mye som jeg ønsker. Her er sykling en helt super start og avslutning på arbeidsdagen – det gir energi.
Hun trekker fram mange grunner til at flere skal ta sykkelen i bruk som transportmiddel.
– Sykling er bra for så masse! Hvis flere sykler, blir det bedre plass på, og mindre forurensning fra veiene våre. Det trengs, for det er veldig mange biler på mange strekninger og det er ingen tjent med. For den enkelte gir sykling frisk luft og aktivitet. Det har vi jo alle godt av, uavhengig av hvilket arbeid vi har.
Bidrar til et bedre samfunn
– Hvis flere sykler, har det faktisk også en god effekt på samfunnet vårt – det blir flere direkte møter mellom mennesker. Det har vist seg å ha en positiv effekt på hvordan vi tenker om andre mennesker: Det gir et hyggeligere og tryggere samfunn.
Hun trekker også frem en ekstra god grunn til å sykle om vinteren:
–Vinterstid er det jo enda større fare for negative effekter av forurensing, som dårlig luft og svevestøv. Det kan være en viktig grunn i seg selv å kunne gi sitt eget bidrag for bedre luft og lokalmiljø.
Sammenhengende sykkelveinett
Så hva gjør Miljøløftet for at flere kan velge sykkel som transportmiddel?
– Vi bygger nye sykkelveier. Vi jobber for at sykkelveinettet er sammenhengende, slik at man skal kunne komme seg rundt uten for mange hindringer underveis. Vi jobber også for å gjøre sykkelveiene tryggere, gjennom merking, lyssetting og skjerming fra biltrafikk. Ambisjonen er at det å velge sykkel er så tilrettelagt for at det også oppleves som det enkleste valget – hele året.
For Eivind Kvamm-Lichtenfeld er sykling et like naturlig valg vinterstid som sommerstid.
– Det er egentlig ikke noe spesielt annerledes med å sykle om vinteren. Det er bare å kle seg bedre, ha gode dekk og lys, så er det som ellers. I Bergen er det barveistandard på de fleste veier, så det er stort sett lite å se til snø og sørpe, sier han.
Lys og varme
Men når det blir kaldt og mørkt er det en del ting som gjelder for å holde oppe sikkerheten og komforten.
– I tillegg til lys på sykkel, har jeg blinkende lys på sekken. Siden sykkelen er såpass lav, er jeg usikker hvorvidt bilistene ser de fastmonterte lysene på sykkelen, spesielt nå når bilene vokser ut av proporsjoner. Sekken er høyere oppe og mer synlig.
Er det over fem plussgrader kjører Eivind med vanlige dekk. Blir det kaldere skifter han til hjul med piggdekk.
– Piggdekk fungerer ypperlig, spesielt på is. Når det isete anbefaler jeg også å ha brodder på den skoen du oftest setter i bakken, eller begge.
Og så gjelder det altså å holde seg varm og tørr. Da må regntøyet på.
– Om vinteren bruker jeg alltid regnbukse og neopren regnstøvler. Uansett om det regner eller ikke kan du banne på at veien er våt og det spruter skitvann over hele deg. Jeg anbefaler ellers sykkelbukse med ekstra polstring i rumpen. For hvis setet er vått, trekker det lett gjennom og det blir fort både kaldt og ubehagelig.
Hva han har under varierer med temperaturen
– Siden jeg bruker elsykkel blir jeg ikke særlig svett. Da holder det med vanlig bukse ned til ca null grader. Er det mye vind og regn, kan det lønne seg å kle seg mer. Blir det kaldere er det ull som gjelder. Jeg foretrekker en varm jakke, men her er folk forskjellige. De som ikke sykler med hjelpemotor, vil svette mer og har kanskje glede av mer teknisk bekledning.
Via Fjellveien
Men hvorfor vintersykler han? En viktig grunn er å ikke bidra til trengselen.
– Det som er greit med å sykle er at jeg kommer meg fram uten å ta så mye plass, påpeker han.
Og så er det opplevelsen av å være ute i vakre omgivelser:
– Når jeg en klar mørk kveld skal hjem med elsykkelen, hender det ofte at jeg tar en omvei via Fjellveien og ser ut over lysene i byen. Det er en opplevelse som er fin å dele med noen man er glad i.