Opp bakkene på elsykkel

Lurer du på hvordan du skal komme deg opp fjellsidene i Bergen på sykkel? Da kan elsykkel være løsningen.

De siste årene har bruk av elsykkel skutt i været. Butikkene har merket en enorm etterspørsel, og mange har vært utsolgt midt i sykkelsesongen.

Kvinne med elsykkel
For hver person som bytter fra bil til elsykkel, spares miljøet for store mengder klimagassutslipp og lokal forurensing. I tillegg krever sykkel svært lite plass i forhold til bil. Vi vet at byområdene kommer til å vokse, og hvis vi øker vegkapasiteten i transportsystemer med kø, vil vi få mer biltrafikk, sier Mona Maria Løberg, prosjektleder for "Prøvekjøre" i Hordaland.

Elsykkelen er spesielt godt egnet for kuperte byer som Bergen. En av de viktigste fordelene med elektrisk sykkel er at den gir deg en følelse av å flate ut kupert terreng. Med en elsykkel kan selv de middels trente komme seg smidig opp bakkene uten å bli gjennomvåte av svette. Du må yte en innsats selv, men du skal kunne takle 1–10 prosent stigning relativt lett. Mange tror helseeffekten ved sykling forsvinner hvis man legger til en elektrisk motor, men det er feil. Elsykkelens motor krever pedalkraft for å fungere, og du må gjøre en egeninnsats for å komme fremover.

I tillegg viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt i 2014 at en elektrisk sykkel er i bruk minst dobbelt så ofte som en vanlig sykkel. Naturligvis vil en vanlig sykkel generelt sett holde deg i bedre form, men det er jo kun hvis du bruker den. Lengre rekkevidde på kortere tid gjør det mulig å bruke elsykkel fremfor bil på lengre strekninger.

mann på elsykkel
Stian Bringsverd Olsen testet elsykkel gjennom "Prøvekjøre" og endte med å kjøpe sin egen elsykkel, som han bruker frem og tilbake til jobb.

Stian Bringsverd Olsen er blant dem som har oppdaget elsykkelens fordeler. – Jeg bor i Bergen sentrum, men jobber på Milde. Jeg trodde 22 km hver vei var for langt og for tungt, men det tok bare 50 minutt, faktisk litt raskere enn det gjør med bussen. Med elsykkel kan jeg sykle til og fra jobb uten å måtte dusje eller skifte når jeg kommer frem.

Stian var nysgjerrig på hvordan en elsykkel fungerer, og prøvde derfor ut Naturvernforbundets tilbud «Prøvekjøre elsykkel». «Prøvekjøre» er et prosjekt som forsøker å få flere til å reise mer bærekraftig. Etter en uke var Stian overbevist og kjøpte seg sin egen elsykkel. – Elsykkel er perfekt her i Bergen. Da jeg startet å sykle, oppdaget jeg flotte gang- og sykkelstier jeg ikke visste om, og ble overrasket over hvor lite jeg er oppi biltrafikken. Det er en god måte å «komme i siget» på før jobb, og fint for å få koblet av hodet etter arbeidsdagen. Jeg får dessuten smilt og møtt blikkenetil haugevis av mennesker på veien. Det skjer nesten helt av seg selv. Det gir en god start på dagen, og elsykkelen er i tillegg bra for miljøet.

– For hver person som bytter fra bil til elsykkel, spares miljøet for store mengder klimagassutslipp og lokal luftforurensing, sier Mona Maria Løberg, prosjektleder for «Prøvekjøre» i Hordaland.