kvinne står ved lastesykkelen sin der det sitter to barn oppi

Bybiler på to hjul

Er du lei av bilkø og parkeringstrøbbel, men synes sykling virker slitsomt og upraktisk? De moderne lastesyklene har både motor og bagasjerom.

– En slik sykkel gjør det mulig å bruke sykkel som transportmiddel til daglig, selv med bratte motbakker og lang vei, sier Sara Skutlaberg på Totland – med to store barn i kassa på sin Urban Arrowlastesykkel. Hun og mannen bruker sykkelen som en bil nummer to, også på hans arbeidsvei til og fra Haukeland Universitetssjukehus – 15 km hver vei. Er været dårlig, setter de på en stor kalesje foran – slik at barna sitter lunt og trygt.

kvinne står ved siden av lastesykkel med to barn oppi
Sara Skutlaberg og barna er storfornøyde med familiens nye Urban Arrow lastesykkel. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

De siste par årene har salget av elektriske lastesykler økt kraftig i Norge. De fleste kundene er småbarnsforeldre som trenger en smidigere transportløsning til og fra jobb, skole og barnehage. – Jeg sykler minstemann til barnehagen, handler, henter pakker på posten, sykler med returavfall til gjenvinningsstasjonen. Sykkelen er bilen min, jeg har ikke bruk for noe annet i hverdagen, sier Renate Nedregård.

kvinne på lastesykkel med ett barn
Renate Nedregård sykler på en Hercules Cargo, en ny lastesykkel med nedfellbare trillehjul på midten. Dermed kan fronten brukes som trillevogn når du skal inn på handlesenteret. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Hennes sykkel med kasse foran er produsert i Nederland, med påmontert elmotor for å gjøre det enkelt i oppoverbakker. – Når treåringen sitter foran meg, kan vi ha koselige samtaler når vi sykler. Mens andre stresser i bilen sin, har vi noen av dagens fineste stunder på sykkelen! Kalesjen gjør også at han sitter tørt og lunt når det regner eller snør. Og med gode vinterdekk er sykkelen i bruk året rundt, forteller Nedregård begeistret.

Andreas Tveit studerer arkitektur i Bergen, og prioriterte innkjøp av en elektrisk lastesykkel for å få hverdagen med barn til å gå opp. – Siden barnehagen ligger i en annen retning enn skolen, så omfattet den daglige leveringen en reise med tre ulike busser, før jeg fikk denne sykkelen. Sykler jeg fort, så halverer jeg den tiden jeg pleide å bruke fra hjemme via barnehagen og til skolen.

Mann demonstrerer kalesjen på lastesykkelen sin
Andreas Tveit har alltid kalesjen klar til bruk på sin Babboe City Mountain. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Den nye generaasjonen elektriske lastesykler er dyrere enn vanlige sykler, men prisene mellom 35 000 og 55 000 kroner fortjener en sammenlikning med et vanlig bilbudsjett. Ikke minstsiden driftskostnadene er minimale,og syklene lett får med seg det samme som de fleste har med seg på typiske bilturer: to barn, skolesekker og et par handleposer. Blant de moderne utgavene finnes det sågar modeller med fjæring på begge hjul for myk ferdsel på brosteinsgatene, og en versjon som kan deles i to – slik at fronten kan trilles som en barnevogn inn i butikken.